I ukene før påske jobbet jeg med en øvingsoppgave til heldagsprøve i Medier og Kommunikasjon. Oppgaven gikk ut på å lage en Tv-reportasje med temaet Fremtid, der jeg valgte å fokusere på fremtidens jobbmarked.
For å gjøre reportasjen mer ungdommelig, valgte jeg å gå litt bort fra den tradisjonelle tv-reportasjen og heller fokusere på Facebook som publiseringsverktøy.
Intro: Søknadsfristen for samordna opptak til høyere studier nærmer seg. Derfor er det mange unge som står ovenfor et viktig valg. Men hvilken arbeidskraft vil det være bruk for i fremtiden?
Utro: Reporter for reportasjen var Øydis Bensø. Siste søknadsfrist for samordna opptak er 15. april.
For å treffe målgruppa har jeg blant annet brukt emojier for å illustrere de yrkene som blir beskrevet. Disse forsvinner forholdsvis fort for å holde på interessen og oppmerksomheten. I tillegg har jeg klippet mye i intervjuet for å effektivisere poenget. Jeg har imidlertid ikke forsøkt å skjule disse klippene fordi dette endte med å være mer forstyrrende, og budskapet kommer uansett like tydelig frem.
Jeg har også benyttet skrift som et virkemiddel (i en reell publisering ville jeg i tillegg brukt teksting). Dermed får mottakeren med seg budskapet uavhengig av om han trykker seg inn på videoen eller ikke. I tillegg øker sannsynligheten for at mottaker åpner videoen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar