søndag 19. november 2017

Fotoutstilling

Før jul var en fotoutstilling på Galleri Festiviteten i Mysen den store oppgaven. Temaene for utstillingen var; absurd, identitet og norske verdier.



Under temaet identitet ønsket jeg å ta to bilder som viser at det ikke bare er mennesker som har en identitet, men også gjenstander og bygninger.

Jeg ville at de to bildene skulle underbygge og utfylle hverandre. Jeg fant derfor to objekter som hadde mye av de samme fargene og det samme, gamle uttrykket. Bildene ligner hverandre både i utsnitt, perspektiv, farger og komposisjonsprinsipper. I tillegg har motivene både en felles fortid og en felles fremtid; de hadde begge glansårene sine «back in the days», og representerer en annen tid enn den vi lever i nå. I tillegg er de dømt til et fortsettende liv preget av forfall, og vil sannsynligvis aldri bli tatt i bruk igjen. Jeg har gitt bildene navnene «Backhoe» og «Decay». Backhoe er navnet på denne typen traktor, mens decay betyr forfall.

Bildene er inspirert av nasjonalromantikken. I denne tidsperioden søkte folk tilbake til sitt eget folk og deres historie. Interessen var spesielt stor for folkelige tradisjoner, diktning og musikk. I bildene ovenfor har jeg har fremstilt en del av mine forfedres historie. Objektene jeg har fotografert viser til en eldre tid, og hvordan folk levde før. Huset er lite og preget av bueganger – noe som ikke er like mye brukt i dag. I tillegg er traktoren utdatert, rustet og har blitt et bilde på en eldre tid. I nasjonalromantikken var det vanlig å fremstille landet vårt på en romantisk måte, med vakker natur, høye fjell og dype daler. I tillegg ble turgåeren et gjengående motiv. Det er her bildene mine skiller seg fra nasjonalromantikken. Jeg har tatt bilde av to objekter som er gamle og forfalne – i motsetning til vakre og storslåtte. Jeg har allikevel brakt videre tradisjonen med å avbilde hus og ramme dette inn med landskap.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar